#táplálkozási #mozgási #írási

P. Szabó István

MI A LEGJOBB ÉTREND EGY EMBERNEK?

Avagy, még mielőtt valami újabb haszontalan diétába kezdenél…

2018. december 31. - P. Szabó István

screen_shot_2018-12-31_at_09_56_33.png

Már megint véget ér egy év. Most még nagyban készülődünk a szilveszteri bulira, de miközben tudjuk, hogy éjjel még zabálni meg vedelni fogunk, már abban a szellemben indulunk majd neki az éjszakának, hogy holnaptól minden másképp lesz.

Holnaptól megváltozunk, de annyira, hogy egészen más emberek leszünk, mint eddig és, mint most.

Holnaptól nem hagyunk ki egyetlen edzést sem, reggelente jógával indítjuk majd a napot, magunk termesztjük majd a tápanyagnövényeinket, és könnyed eleganciával mondunk nemet mindenre, ami cukros, lisztes, krumplis, rizses, zsíros, húsos, laktózos, vagy gluténes, és leszünk mind Isten soha el nem csábuló, szent, példamutató angyalai.

A még karácsony előtt rendelt étrend már megérkezett az edzőnktől, vagy letöltöttük arról a tök jó fogyis oldalról, amit a Julcsi ajánlott, és belájkoltunk meg bekövettünk minden gurut, akit csak elénk görgetett az Univerzum…

De még mielőtt teljes tenyérrel csapnánk bele a forró lecsóba, engedd meg, hogy felhívjam a figyelmed valamire, amiről szerencsére egyre többen beszélnek - én is - és talán egyre többen el is hiszik, amit hallanak, de sajnos még messze sem elegen, és ami pedig nem más, mint az a tény, hogy minden ember más, minden szervezet máshogyan reagál akár ugyanazokra az élelmiszerekre is, így nem létezik egyetlen olyan általános diéta, vagy táplálkozási koncepció sem, amely mindenkire ugyanúgy érvényes lenne. Továbbá rajtad, és talán néhány olyan elszánt táplálkozáskutatón kívül, akik különféle mérések végrehajtására képesek, senki az égvilágon - én sem - nem tudja megmondani, hogy neked mi a jó, hogy a te szervezeted mitől működik egészségesen, vagy hogy te mitől fogsz majd lefogyni, vagy akár hízni, ha éppen azt szeretnél!

Ezt nagyon fontos, hogy megértsd, mielőtt belekezdesz a valaki más által írt étrend elkészítésébe és elfogyasztásába, még akkor is, ha a Julcsi tényleg leadott azóta egy tizest, hogy csinálja mondjuk a szétválasztót!

De - és itt jönnek majd az én újévi fogadalmas változtatásaim - ha nekem nem hiszel, mert mitől is hinnél, meg különben is, ki vagyok én, hogy állandóan ilyen okosságokat írkálok, pedig fehér köpenyem sincs, akkor engedd meg, hogy bemutassak neked egy olyan valakit, akinek meg van:

Prof. Eran Segal 10 évvel, és kábé plusz 20 kilóval ezelőtt, ugyanúgy, mint sokan mások - én is - szeretett volna lefogyni, és feltette magának a kérdést, hogy vajon milyen diétávál kéne ezt csinálnia, hogy vajon “Mi a legjobb étrend egy embernek?” Tudósként egészen egyértelmű volt számára a feladat megoldása. Úgy érezte, nincs más dolga, mint mindenféle hiedelmeket meg elképzeléseket félredobva méréseket végezni és adatokat gyűjteni a különféle étrendi koncepciók hatásairól, majd az adatokat kielemzve és összehasonlítva, hidegen tudományos alapon kiválasztani, hogy melyik a leghatékonyabb. - Megjegyzem, kedves gondolat ez tőle, lett légyen, hogy a komplett táplálkozástudomány úgy ahogy van összes évtizedes tevékenysége sem volt képes még megközelítőleg sem értelmes választ adni erre az amúgy egyszerűnek tűnő kérdésre. - És így is tett.

Amire pedig rájött, az az, hogy azért nincs válasz a kérdésre, mert már maga a kérdés is rossz, mivel az a tápanyagokra koncentrál, és nem veszi figyelembe magát az egyént, aki a tápanyagokat elfogyasztja.

Ekkor kezdett az egyedek közti különbségekre koncentrálni, úgy mint: genetikai különbségek, a mikrobiom összetétele és működése, életmód…stb., így lényegében erre építette fel az egyik kutatását, melyet 2015-ben, a Weizmann Institute of Science-ben végeztek el, és melynek - ha te is szeretnél a mélyére ásni, beszélsz angolul, meg persze tudósul, akkor - teljes kutatási anyagát az alábbi linken le is tudod tölteni PDF-formátumban, és amelynek a címe amúgy:

Personalized Nutrition by Prediction of Glycemic Responses

És persze új szokásomhoz híven, ha azért ennyire nem mennél a mélyére, vagy nem beszélsz sem angolul, sem tudósul, akkor mondanám is a lényegét röviden:

Fogtak - a videó szerint 1000, de valójában - 800 embert, mindenkinek adtak egy olyan eszközt, amely egy héten keresztül folyamatosan mérte a vércukorszintjüket (blood glucose level - meal glucose response), és megkérték őket, hogy lényegében naplózzanak mindent, amit esznek, majd ezen kapott vércukorszintváltozási adatokat összevetették az egyén saját étrendjével, és persze a többiekével, és végül így csekélyke 50.000 étkezést, meg körülbelül 2 millió vércukorszint adatot elemezve, azt az eredményt kapták, hogy:

“Van, aki számára például a fagylalt, a csoki, a pizza vagy a fehér kenyér egészségesebb étrendi választás, mint mondjuk a barnarizs.”

…és ezzel szerintem el is mondtam a lényeget…

Amúgy még két nagyon fontos “trend” beigazolódott a mérési adatokat elemezve:

  • Minél több bevitt szénhidrát = magasabb vércukorszintemelkedés = nagyobb rizikó a hízásra és a leginkább táplálkozással kapcsolatos betegségekre.
  • Minél nagyobb mennyiségű egészséges zsír fogyasztása = kisebb rizikó a hízásra és a leginkább táplálkozással kapcsolatos betegségekre.

Szerintem, erről sem árt tudni!

Szóval, amit múgy mindig mondok: Legyél saját tested és étrended mestere! Figyeld magad, naplózz, légy kitartó, és ne dőlj be senkinek, aki mást mond!

Ja, és legyen boldog az új éved, és persze ne felejts el az alkoholfogyasztással egyenes arányban hidratálni!:)

 

OLVASS TOVÁBB: ÚJ TÁPLÁLKOZÁSI AJÁNLÁS 2-ES TÍPUSÚ CUKORBETEGEK SZÁMÁRA!!!

blog_alja_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://pszaboistvan.blog.hu/api/trackback/id/tr6014525246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.