Majdnem 10 év után ezt a blogot már nem írom tovább. Az új blog címe: egyelrendesen.blog.hu

P. Szabó István

NEM KELL NAPONTA ÖTSZÖR (SEM) ENNED!!!

2018. december 14. - P. Szabó István

swiss_retus_1000-8520.jpg

/ Modell: SwissLove, Fotó: én - Miami, 2014. /

Már megírtam többször is, de úgy tűnik, akkora a katyvasz a fejekben, és olyan erővel bevésődött ez a baromság, hogy nem lehet elégszer elmondani, ráadásul akárhányszor szóba kerül a téma, mindig jön legalább egy testépítő-,  vagy fitnesz-nagyokos, aki kész akár az élete árán is megvédeni azon unásig ismételt tételeket, mint: "Több étkezés = gyorsabb anyagcsere.", "Ha nem eszel legalább négyóránként, a tested azonnal raktározásra kapcsol.", "Ha nem eszel legalább ötször egy nap, elveszíted az izmaidat, elhízol, és kihullanak a fogaid."...stb.

Az OKOSTÁNYÉR is azt ajánlja, hogy egyél naponta ötször, mert az az egészséges, pedig NEM, NEM, és NEM!

Már kurvára unom ezt a vitát, úgyhogy nem igazán akarok ezzel a kérdéssel foglalkozni többé, de hála a Magasságosnak, ebben nem vagyok egyedül.

Úgy tűnik Peter Fitschen PhD is megunta a dolgot, és írt egy cikket egyenesen a bodybuilding.com oldalára, "How Many Meals Per Day Should I Eat?" ("Hányszor kéne ennem egy nap?") címmel, ahol összeszedte a minden ezzel a hülyeséggel kapcsolatos legfontosabb kutatásokat, és azok eredményeit, méghozzá elég megkérdőjelezhetetlen mennyiségű forrásanyaggal. Nem árt tisztában lenni azzal sem, hogy a cikk egészen friss - 2018. október 16-ai - pedig ugyanezt a kérdést már 1997-ben kvázi lezárta a British Journal of Nutrition-ban megjelent Meal frequency and energy balance (PDF) ("Étkezések száma és energiaegyensúly") című kutatás.

Bár legtöbben - állítólag, meg elmondásuk szerint - éppen azért szeretik az írásaimat, mert orvosi szakzsargon nélkül, emberi nyelven, érthetően adok át olyan információkat, amelyeket egyáltalán nem biztos, hogy tudományos megfogalmazásban is ugyanolyan jól megértenének, ráadásul, hogy ezt az információt jól is rendszerezem, aminek örülök, de aztán mindig jönnek azok, akik meg áltudományossággal, meg sarlatánsággal, meg hozzá nem értéssel vádolnak, és követelik a  fehér köpenyt meg a forrásmegjelölést, úgyhogy egy ideje megpróbálok úgy írni, hogy minél többek igényeit kielégítsem. Bár persze teszem ezt abban a tudatban, hogy olyan nincs, hogy mindenki elégedett, mert aki azért olvas, mert kóstolgatni akar, az mindig talál magának valamilyen indokot arra, hogy szerinte éppen akkor miért vagyok kalap szar, de a szükséges egyensúly megteremtését rábízom a karmára.

Szóval a többiek, meg persze mindazok kedvéért, akik nekem nem hisznek a köpenyem, meg az arcom miatt, nem is tennék most inkább mást, mint azoknak, akik közülük nem beszélnek angolul, összegezném a cikk konklúzióit röviden. Akik pedig értik a nyelvet, nyugodtan klikkeljenek a fönti szövegben a cikk linkjére, ahol eredetiben olvashatják az egészet.

Tehát, Peter Fitschen PhD, 2018. október 16-án a bodybuilding.com-on megjelent, "Hányszor kéne ennem egy nap?" című írása szerint a helyzet a következő:

MÍTOSZ 1.: A naponta többször evés gyorsítja az anyagcserét.

VALÓSÁG: Minél több étkezés semmivel sem gyorsítja jobban az anyagcserét, ha a kalóriabevitel azonos mértékű. Más szóval, az elfogyasztott kalória mennyisége számít inkább, mint az étkezések száma.

MÍTOSZ 2.: Napi 5-6 kisebb étkezés segít a fogyásban.

VALÓSÁG: Az étkezések számának semmilyen hatása sincs a súlycsökkenésre, ha a kalóriabevitel azonos mértékű. Azaz a kevesebb kalória bevitele elősegítheti a fogyást, de az az étkezések számával nincs semmilyen összefüggésben.

MÍTOSZ 3.: Több étkezés egyenlő nagyobb izomnövekedéssel.

VALÓSÁG: Izomnövekedés szempontjából, azonos tápanyagbevitel mellett, nincs semmilyen szignifikáns különbség a napi kevesebb, vagy több étkezés hatása közt.

VÉGKÖVETKEZTETÉS: A legfrissebb kutatási eredmények tükrében, az étkezések számának növelése semmilyen szignifikáns pozitív hatással sincs sem az anyagcserére, sem a fogyásra, sem az izomnövekedésre, azaz ezen eredmények alapján, azonos tápanyagbevitel mellett, teljesen mindegy, hogy valaki naponta csak egyszer, vagy nyolszor étkezik.

De én ezzel azért még nem zárnám le a dolgot, mert van itt még néhány "apróság", ami nem hagy nyugodni. Az egyik a napi több étkezésben rejlő túlevés lehetősége, a másik a több étkezéssel járó éhezési hullámok emelkedett száma, a harmadik pedig az étkezések számával egyenes arányban növelt inzulinterhelés mértéke, melyek ismeretében határozottan ki merem jelenteni, hogy:

A legtöbb tanácsadó, meg fitnesz-guru, meg orvos, meg dietetikus, meg még ki tudja, ki minden más (szak)emberek által széles körben javasolt napi ötszöri étkezés - három főétkezés plusz két "snack" - amellett, hogy szignifikáns pozitív hatással bizonyítottan nem bír, negatívokkal annál inkább, vagyis az imént felsorolt három ok miatt nagyságrendekkel egészségtelenebb, és sokkal nehezebbé teszi a súlykontrollt, mint a napi három, vagy akár a háromnál is kevesebb étkezés, és lényegében az élelmiszeriparon, és a gyógyszeriparon kívül senki más, semmilyen más módon nem profitál belőle.

És mivel nem szeretném önmagamat ismételni, mindazoknak, akik nem értik, miről beszélek, de szeretnék megérteni, javaslom, hogy olvassák el a témával részletesen foglalkozó régebbi írásaimat, melyek a következők:

OKOSTÁNYÉR?

A ZSÍRÉGETÉSRŐL EGYSZERŰEN

AZ ÉHSÉG MŰKÖDÉSE

TESTÉPÍTÉS VS. EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD

REGGELI, EBÉD, VACSORA...

HAT UTÁN MÁR NE EGYÉL!

Jó szórakozást kívánok...!

blog_alja_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://pszaboistvan.blog.hu/api/trackback/id/tr9214482706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.