Majdnem 10 év után ezt a blogot már nem írom tovább. Az új blog címe: egyelrendesen.blog.hu

P. Szabó István

Kövér vagyok, mit (t)egyek?

2018. június 10. - P. Szabó István

the_desecration_of_adam_by_jflaxman-d8ei7vq.jpg

/ Forrás: https://jflaxmdeviantart.com/art/The-Desecration-of-Adam-508094054 /

Esküszöm, hogy egy csomószor kapom meg a kérdést konkrétan így, vagy valami hasonlóan egyszerű formában, és ilyenkor tudom, hogy a kérdező tök komolyan is gondolja, és hogy ugyanolyan gyors és egyszerű választ is vár, mint amilyen a kérdés.

Mint amikor olyan posztokat látok valahol, hogy "Csináld ezt és ezt a gyakorlatot, és majd tutti kockás lesz tőle a hasad!" és azt is tudom, hogy milliók vannak, akik neki is állnak azt a bizonyos gyakorlatot csinálni tényleg, de két próbálkozás után inkább elfelejtik az egészet, mert szerintük hiába csinálták meg a csoda-gyakorlatot töretlen szorgalommal kétszer is, mégsem lett kockás a hasuk, úgyhogy át lettek verve, és ilyenkor várják, hogy felugorjon megint valami hasonlóan okos instant ötlet, és nyilván fel is ugrik, mert a világ ma ilyen, és kattintanak, és kipróbálják azt is vagy kétszer, persze önhibájukon kívül sikertelenül, pedig közben még a dobozon kívülre is gondolnak, meg a mindent bevonzzó Univerzumra is, de mégsem...

Szóval ilyenkor elakad a szavam, és csalódott leszek, és szomorú, mert egyrészt régi önmagamra ismerek, másrészt pedig mert hirtelen reménytelennek tűnik a dolog, de aztán erőt gyűjtök, mert bevillan, hogy ha végül nekem is sikerült megértenem a lényeget, akkor talán másnak is sikerülni fog, a lényeg pedig az, hogy a sikeres "alakváltoztatáshoz" három dolog kell:

1. INFORMÁCIÓ

2. IDŐ

3. ÖRÖM

Ha ezek közül bármelyik is hiányzik, elvesztél!

1.

Ha nem sikerül megismerned magad, a saját tested működését, a legapróbb rezdüléseket, azt hogy milyen tápanyagokat "szeret", és milyeneket nem - elvesztél.

Ha nem tudod és érted pontosan, hogy mit, miért csinálsz úgy, ahogy, hogy miért eszed éppen azt, és éppen úgy, és éppen akkor, amit, vagy éppen miért nem - elvesztél.

Ha nem vagy birtokában azoknak a konyhatechnikai módszereknek, recepteknek, amelyek a változásodhoz szükségesek - elvesztél.

2.

Az információ megszerzése időbe telik. Ha nem érsz rá tanulni - elvesztél.

A szervezet átállása egy másik rutinra, más életmódra, sőt életminőségre nem megy egyik napról a másikra. Ha erre neked nincs időd - elvesztél.

Egy új önkép elfogadásához a pszichédnek időre van szüksége. Ha nem adsz neki - elvesztél.

3.

Az evés az egyik legfőbb örömforrásunk, ha az új ételeid nem okoznak neked örömöt - elvesztél.

Ha az új életmódodban nem találsz örömöt - elvesztél.

...

Többek közt ezért nem számoltatok kalóriákat, és ezért nem egyetlen órácska a konzultációs időszakom, hanem minimum egy hét, és ezért nem adok étrendet sem, hanem újratanítom a klienseimet enni, és ezért kérem őket, hogy lépésről, lépésre haladjanak, lassan, és hogy legyenek türelmesek, és mindenekelőtt élvezzék ki a változást, mert olyan nincs, hogy tegnap még zabáltál, mint az állat, ma meg hirtelen csak a negyedét eszed, és az a szervezetednek jó, és téged is örömmel tölt el, mint ahogyan olyan sincs, hogy eddig a pizzát szeretted, a fánkot, meg a sört, ma viszont már a csirke-rizs-brokkoli, meg a tiszta víz a kedvenceid...! A kapott étrend nem tanít meg semmire, a feleannyi, valami egészen másból, mint amit eddig ettél, szenvedést, sóvárgást, és örömtelenséget szül, úgyhogy ne csináld!

Inkább csak EGYÉL RENDESEN!

 

OLVASS TOVÁBB: HOGYAN FOGYJ LE GYORSAN SOKAT... 

blog_alja_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://pszaboistvan.blog.hu/api/trackback/id/tr6314036124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2018.06.10. 17:31:26

Igazából az egész önkínzás felesleges lenne, ha a táplálkozáskutatók tudása arányban lenne az arcuk méretével.

bbwd 2018.06.10. 21:10:22

kurva egyszerű, ésszerű táplálkozás meg rendszeres mozgás

LAPE 2018.06.10. 23:23:12

Hát ... van akinél működik az addigi életmódjával kapcsolatban a hátra arc! Nem mintha nem kéne ahhoz is elég idő, de ha fejben eldöntötte, akkor már be fogja gyűjteni az infókat és megleli az új örömforrásokat is... Az életmódváltás belülről fakad, mint a hüvelygomba. :)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2018.06.11. 05:48:10

Na, ez a feltaláltuk a csövön a lyukat tartalmú poszt.
Azt nem igazán értem, mitől lett a szerző táplálkozási tanácsadó.

midnightcoder2 2018.06.11. 06:55:01

@Meleg Sándor: Szerintem kb. ugyanattól, amitől az összes többi, aki nem hivatásos (Pl. mindenki kedvenc rendőre aki szerint a citrom jó a rák ellen). Reggel felkelt, és úgy döntött, mostantól az. A hivatásosak pedig elvégeznek egy rakás iskolát, aztán nagyjából pont ugyanazzal a hatékonysággal teszik a dolgukat mint a nem hivatásosak.

midnightcoder2 2018.06.11. 06:55:52

@bbwd: Azért annyira nem egyszerű, elég sok folyamat van ebben a buliban ami játszani tud.

Simon Géza 2018.06.11. 07:44:59

Mondjuk először érdemes elmenni a háziorvoshoz, labor-beutalóért, és egyéb vizsgálatokért (pl. ekg), esetleg nem árt egy endokrinológus sem. Csak azért, mert úgy derül ki igazán, hogy mi van és mit semmiképp sem szabad csinálni.

P. Szabó István 2018.06.11. 07:50:52

@Meleg Sándor: A táplálkozástudomány nagytudású büszke harcosainak lágy impotenciája juttatta oda a világot, ahová. Az egyetlen tudomány, amely folyamatosan és egyre hatékonyabban kontraproduktív. A hazai szakemberek legnagyobb eredménye, hogy segítségükkel mi lettünk a legkövérebbek Európában. Minden, amit hazai szakemberektől tanultam, ment a kukába, ugyanis ez a szép szakma még az energiaegyensúly számolgatásánál, a zsírszegény táplálkozásnál, az ötször-hatszori étkezésnél, és a szívbarát margarinnál tart, úgyhogy csak előttem szólót tudnék még idézni: "Igazából az egész önkínzás felesleges lenne, ha a táplálkozáskutatók tudása arányban lenne az arcuk méretével."

P. Szabó István 2018.06.11. 08:23:25

@midnightcoder2: reggel felkeltem, és úgy döntöttem, mostantól ezzel a dologgal komolyabban kell foglalkoznom, mert az életem múlik rajta... azóta eltelt 20 év

midnightcoder2 2018.06.11. 08:31:50

@P. Szabó István: Egyik rokon szegény volt már vagy 70 éves, amikor a dokija eltiltotta a rántott hús panírjától - akkoriban dúlt a tojás=méreg kampány. Szegény öreg hiába mondta, hogy de hát ez abban a legjobb... Aztán pár év múlva meghalt agyvérzésben, de akkorra már volt neki agyrákja is, meg némi agylágyulás. Pedig az öreg egész életében mozgott, csak hát a genetika... Kb. minden testvére ilyesmiben halt meg kb. ugyanekkor. Nem hiszem, hogy a panírral túl sok idöt nyert, viszont ennyivel is szarabb lett a maradék kis élete.

Simon Géza 2018.06.11. 08:43:59

@midnightcoder2: 7x évesen meghalni teljesen normális dolog.

P. Szabó István 2018.06.11. 08:45:09

@midnightcoder2: Az a baj, hogy ezek a "kampányok" évtizedekig mennek, a "szakemberek" kitanulják aztán tolják, ha működik, ha nem. 2015-ben már a legtöbb nemzetközi szaklap is elindult a beismerés útján, mely szerint a zsírszegény táplálkozás zsákutca, és hogy valójában sohasem sikerült tudományosan megalapozni, erre a Magyar Dietetikusok Szövetsége 2016-ban úgy adta ki az Okostányér nevű, ránk vonatkozó általános táplálkozási ajánlást, hogy a bal felső sarokban felhívják a figyelmet a "Lehető legkevesebb zsiradék" fogyasztására, viszont 50%-ban javasol szénhidrátokat, melyből jó ha 30% valamilyen gabona... Agyrém

Egyallampolgar 2018.06.11. 09:12:17

Nekem nincs testsúly problémám, de nagyon egyetértek a cikkel.
Nekem is számít a külsőm. Én is figyelek a kajámra (csirke-rizs-zöldség, víz, ha nem is kizárólagos, de uralkodik).
De az idő és az ÖRÖM olyan tényezők amiket nem szoktam látni így hangsúlyozni. Pozitív visszacsatolás nélkül nem lehet fejlődni semmiben. Pláne nem ha lemondásokat meghozni, olyankor nagyon át kell élni mit miért teszünk.

P. Szabó István 2018.06.11. 09:26:01

@Egyallampolgar: Sajnos a szakemberek legtöbbje egyszerűen megfeledkezik erről a két tényezőről, vagy egyáltalán nem vesz róluk tudomást. Kiszámolják a BMI alapján a kalóriaszükségletet, kivonnak belőle 500-at, összeraknak ez alapján egy étrendet mondjuk 60/30/10 arányban, és egyszerűen csak odaadják, hogy akkor tessék, holnaptól edd ezt, meg ennyit, és majd jó lesz... Ez nem szakmaiság, ez egészen egyszerűen embertelen és ostoba... Nem is működik.

Timil 2018.06.11. 09:51:30

@P. Szabó István: hogy ebben mennyire igazad van, a barátnőmnek a munkája miatt kellett másoddiplomában dietetikus végzettség, és a fejét fogta egyfolytában, hogy micsoda elavult hülyeségeket tanulnak.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.11. 11:11:37

1, Nem zabál annyit
2, Főleg nem édességet/rágcsálnivalót meg zsíros szart
3, Mozog

Szívesen segítettem

P. Szabó István 2018.06.11. 11:17:39

@Berelhetoreklamfelulet: Igen, általában ennyit látnak az egészből azok, akik még sohasem voltak kövérek, és halvány fogalmuk sincs a probléma hátteréről. Ha ez ennyire egyszerű lenne, valószínűleg nem a táplálkozással kapcsolatos betegségek állnának a világ halálozási listájának az élén, de azért köszönöm, hogy hozzászóltál valamihez, amiben semmilyen formában nem vagy érintett...:)

Andy73 2018.06.11. 12:47:38

@Berelhetoreklamfelulet:

Finomabban és tömörebben:

1. Mozogj többet.
2. Egyél kevesebbet.

A kettő együtt működik, és mivel a másodikat nehezebb betartani, főleg önmagában, szerintem az első a fontosabb. El kell kezdeni sportolni, lehetőleg kocogni, ami először lehet kiadós séta is, majd később már futás is. És ha sportol valaki, sokkal könnyebben oda tud figyelni az evésre is. És a legjobb, ha este kocog/fut az ember (egyébként is akkor ér rá legjobban az átlag, és ebben a hőségben nappal egyébként is túl meleg van futni). És még jobb, ha a vacsora helyett kocog/fut az ember, ami ugye duplán jó, mindkét pontot alkalmazza egyszerre, ráadásul közismert, hogy az esti étkezésre kell a legjobban odafigyelni, az hízlal a legjobban, ha utána már nem mozogja le az ember.

Andy73 2018.06.11. 12:53:28

Azzal egyébként egyetértek, hogy az öröm fontos. Éppen ezért rá kell érezni a mozgás örömére: a séta közismerten örömteli, de a kocogás és a futás sem szenvedés. Ha fokozatosan csinálja valaki, annak is rá lehet érezni az ízére - és már rengeteget írtak az enforfinok hatásáról is, amit a mozgás és a sportolás is kivált, nem csak a csokievés.

felső határ nincs 2018.06.11. 14:56:26

majdnem teejesen mjind1 mit eszel, meg hogy mikor

mozogj rendszeresen

egyel fele annyit amennyit szoktal csak 2 napig leszel ehes

tartsd magad barmelyik dietahoz mert tokmind1 csak csinajjad DAGI

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2018.06.11. 17:46:58

Én specc minden 5 évnél öregebb tankönyvet kidobnék a felsőoktatási intézetekből.
Itt Angliában beszélgettem egy egyetemista ismerősömmel, 3 évvel korábban 500(!!!) fontért vett könyve 3-5 fontba kerül az Ebayen most, mert kijött egy új.
Az "öröm" helyett a "jutalmazást" használnám. Pl Megjutalmazom magam, egy jobb, egészséges étrenddel, kicsit többe kerül de megérdemlem. És az megjutalmaz egy emberibb külsővel. Jutalom, ami az öröm forrása vica versa meg nem áll meg - szerintem

midnightcoder2 2018.06.11. 19:04:29

@felső határ nincs: A mozgás szinte semmit nem jelent ebből a szempontból. A kaja igen, de adott mennyiségű kaja és ugyanannyi mozgás mellett óriási különbségek lehetnek egyénenként, sőt ugyanannál is esetleg egy hormonális változással járó betegség, vagy akár csak az öregedés és a gének kombinációjának hatása után. A 20 éves sprotbuziból is könnyen lehet 40 éves korára víziló.

midnightcoder2 2018.06.11. 19:07:16

@Hungarian Geographic: Az egészséges (legalábbis a kuruzslás pillanatnyi állása szerint) kaja sem annyira drága, csak az íze szar. Persze ez is egyénfüggő, van akinek bejönnek a növényi kaják, van akinek inkább beiktatja a saláta és maga közé a táplálékláncba a nyulat.

morph on deer 2018.06.11. 19:50:53

@midnightcoder2:
:)
Magyarul: a közvetett-, avagy indirekt salátafogyasztó?

P. Szabó István 2018.06.11. 21:13:47

@morph on deer: "indirekt salátafogyasztó"...:))))))) óriási

P. Szabó István 2018.06.11. 21:28:21

Nem tudok mit kezdeni a "tökmindegy, mit eszel", "tökmindegy, mikor eszel", "tökmindegy, mennyit eszel", "le kell mozogni"... jellegű felvetésekkel, és egyáltalán semmi olyasmival, amely egy egyszerű hozáadás-kivonás szintjén foglalkozik a testsúllyal, kihagyva az egyenletből a genetikai örökséget, a komplett emberi evolóciót, a területi, szociális környezetet, a pszichológiai körülményeket, a komplett endokrin-rendszert, az összes hormonnal együtt, a zsírszövetet, és a többi jelentéktelen apróságot, ami az egészet végül meghatározza... Az energiaegyensúly elmélete a dietetika legnagyobb és legnyilvánvalóbb tévedése, mégis töretlen szorgalommal tanítják...

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2018.06.11. 22:50:12

@midnightcoder2: Más kontinensekre tett 3 nagyobb utam alkalmával az első két hónapban 20 kilót úgy döbtam le, mintha ott se lett volva. Mindenféle erőlködés nélkül. Itt Európában, meg egyszerűen nem megy. Szerintem azért mert tele van mindenféle kémiai vegyülettel a kajánk amikhez hozzájuthatunk, amire a szervezetem rosszul reagál. Én itt még a salátától is híztam. Vicc.
Most csavartam egyet, nem lemondok, hanem jutalmazom magam és úgy próbálok fogyni szeptemberig 10 kilót. És persze arra ügyelek, hogy próbálok olyan kajákat beiktatni, amikben nincs annyi kémiai anyag. 5 kiló lement így egy jó hónap alatt.
Március végi szavatossággal vettem anno egy londoni szupermarketben egy 6 darabos almacsomagot, abból kettőt megtartottam máig, amik ugyanúgy néznek ki, mint amikor megvettem őket. Szerinted mennyi méreg van ebben a két almában?

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2018.06.11. 22:50:12

@midnightcoder2: Más kontinensekre tett 3 nagyobb utam alkalmával az első két hónapban 20 kilót úgy döbtam le, mintha ott se lett volva. Mindenféle erőlködés nélkül. Itt Európában, meg egyszerűen nem megy. Szerintem azért mert tele van mindenféle kémiai vegyülettel a kajánk amikhez hozzájuthatunk, amire a szervezetem rosszul reagál. Én itt még a salátától is híztam. Vicc.
Most csavartam egyet, nem lemondok, hanem jutalmazom magam és úgy próbálok fogyni szeptemberig 10 kilót. És persze arra ügyelek, hogy próbálok olyan kajákat beiktatni, amikben nincs annyi kémiai anyag. 5 kiló lement így egy jó hónap alatt.
Március végi szavatossággal vettem anno egy londoni szupermarketben egy 6 darabos almacsomagot, abból kettőt megtartottam máig, amik ugyanúgy néznek ki, mint amikor megvettem őket. Szerinted mennyi méreg van ebben a két almában?

midnightcoder2 2018.06.12. 04:34:44

@Hungarian Geographic: Ennyire hosszú távon még nem voltam más kontinensen, de Pl. Tunéziában simán végifostam az egész utat, ami elég intenzív fogyókúrának fogható fel. Az is sokat segített, hogy ott még a coca-colának is tengervíz íze volt, és a helyiek előszeretettel használnak valami csodás fűszert szinte mindenben amit nagyon utálok. Ez utóbbit amúgy Pl. Marokkóban is imádják, őszintén szólva nem tudom mi az, de erősen segíti a fogyást, legalábbis nálam.

midnightcoder2 2018.06.12. 04:45:20

@Hungarian Geographic: Amúgy nem kell ehhez még csak ez sem. Pl. a tengerek is teli vannak mikroműanyag részecskével, nehézfémmel, stb. amit a tengerbe öntünk, és ez benne van a halkonzervben is. Ha Pesten veszel egy jó mély lélegzetet, máris sok-sok érdekes anyaggal lettél gazdagabb, ráadásul ez attól is függ hogy hol és mikor. Pl. amikor a kedves környéken lakó lumpenproletár szeméttel fűt, vagy valami hülyegyerek felgyújt egy szemetest. És igen, a kajában is van ez meg az. De akár a sima PET palackból ivott ásványvízből is jön ki vegyi anyag. Aztán, az idő előrehaladtával beugrik egy-két gyógyszer is, és ez mind-mind reakcióba tud lépni egymással. Az is kérdés, hogy minderre egy-egy ember szervezete hogyan reagál, mert nem vagyunk egyformák, van aki Pl. nem tudja meginni csak a laktózmentes tejet, nekem viszont pont ettől fájdul meg a hasam.

P. Szabó István 2018.06.12. 06:02:39

@midnightcoder2: hát igen, a különbözőségünket pusztán azzal meghatározni, hogy az eleve csak tipp-értékű BMI, meg a szintén csak körülbelüli gondolt napi energiaigény, meg a testsúly-testmagasság alapján kiszámoljuk, hogy körülbelül hány kalóriára van valakinek szüksége, aztán fogunk egy táblázatot, amely szerint a Föld minden egyes almájában 52 kcal van, eltekintve attól, hogy az mekkora, honnan származik, érett-, vagy éppen éretlen állapotban van, majd az alapján összeállítunk egy étrendet, és azt állítjuk, hogy ha azt eszi, és annyit, amit mi mondunk, akkor minden rendben lesz, de nem kérdezzük meg tőle, hogy szereti e egyáltalán az almát, és hogy vajon jó közérzetnek minősül e számára, ha történetesen egyész nap felpuffadt gyomorral kell visszatartania a fingást attól a bizonyos almától, akkor az azért elég érdekes megközelítés. minden tápanyag, amit megeszünk, a szervezet számára nem pusztán kalória, hanem olyan információ, amit minden egyes szervezet más és más módon dekódol, amit nem ártana tudomásul venni... de dolgozom a problémán nagyon:)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2018.06.12. 06:08:27

@P. Szabó István:
Persze, hiszen mind tudjuk, hogy mindenki mögött áll egy dietetikus, aki pisztolyt tart a tarkójához és fermentált zsírral és cukorral teli ételek fogyasztására kötelezi.
Tényleg nem ártana egy kicsit utánaolvasni a témának, pl. hogy aránylik a magyar lakosság táplálkozás mondjuk az ajánlásokhoz...

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2018.06.12. 06:12:25

@midnightcoder2:
A hivatásosak: alapvetően mindenki azt gondolja, hogy majd egy dietetikus lefogyaszt bárkit, egy perc alatt helyredobja 2-X évtized életmódbeli problémáit. Amikor ezért csinálni is kellene valamit, akkor már nem olyan vonzó a dolog, inkább megvesznek pár kapszulát vagy csodamódszerről csodamódszerre ugranak, mert az legalább az illúziót fenntartja.
Mivel egyébként a hivatásosak kórházban dolgoznak és nem a fészen, piszok módon nem látszik az sem, ha eredményt érnek el, pl. letornáznak egy 40-es cukorértéket a normál tartományba vagy sikerül lebeszélni valami őrült diétáról valakit, stb.

P. Szabó István 2018.06.12. 06:15:03

@Meleg Sándor: Mint ahogyan azt is mind tudjuk, hogy hol tart az a bizonyos dietetikus képzés, hogy milyen erősen jelen vannak a médiában a mindenféle figyelemfelhívásaikkal, és hogy milyen elképesztő energiával vetik latba potens lobbierejüket például a közoktatásban, vagy az élelmiszergyártókkal szemben, annak érdekében, hogy a helyzet változzon, mert ugye az szinte természetes, hogy a magyar lakosság elhízottságáért, hamarabb felelős a Telekom vagy Baumax, mint a hazai dietetikus szakma, hiszen ők aztán tényleg megtesznek mindent, csak hát a magyar az már csak ilyen, hogy az felzabál mindent...

P. Szabó István 2018.06.12. 06:18:54

@Meleg Sándor: legutóbb, amikor olyan vírusos torokgyulladásom volt, hogy a saját nyálamat nem tudtam lenyelni és kórházba kerültem, csak annyit kértem a tisztelt hivatásostól, hogy valami olyat adjon enni, amit le tudok nyelni... félszáraz vizes zsömlét kaptam párizsival meg egy kockasajtot

midnightcoder2 2018.06.12. 06:36:47

@Meleg Sándor: A hivatásosak hosszú évtizedek alatt nem jutottak el odáig, hogy piacra dobjanak egy értelmes fogyasztószert. Akár étvágycsökkentőt, akár azt a mechanizmust megállítandót hogy diétázás hatására a szervezet elkezd radikálisan takarékoskodni megakadályozandó a fogyást. Ehelyett bölcs tanácsokat osztogatnak mint ama csodarabbi. Úgy viszonylag könnyű diatetikusnak lenni, hogy fogom a Gipsz Jakabkát, beteszem egy cellába és ott tartom pár hónapig sárgarépán és vízen.

Ha viszont valóban értenének ahhoz, amit csinálnak, akkor már rég megoldották volna cella nélkül is. Ha tényleg olyan jól tudnák hogy mi zajlik az emberben, ahogy állítják, akkor bele is tudnának avatkozni ebbe gyógyszerekkel. Az, hogy nincs ilyen gyogyó forgalomban, az annak a jele, hogy rohadtul nem tudják, ahogy az is, hogy eme bölcs tanácsok is elég sűrűn változnak.

Ha a fizikusok is úgy dolgoznának mint a diatetikusok, akkor már minden atomerőmű felrobbant volna. E=MC2. Vagy MC3 ? Esetleg MC9 ? Nem baj ha nem tudjuk, a lényeg hogy építünk! Szerencsére, legalább a fizika nem így működik. Addig nem építenek atomerőművet amíg nincsenek meg biztosan a képletek. Persze, a dokiknál másképp mennek a dolgok, ők már akkor is eltávolították a hályogot amikor még fogalmuk sem volt róla hogy mi az. Ezzel nem is lenne akkora baj, ha közben picit kisebb lenne az arcocskájuk mindehhez. És itt nem a valóban áldozatos munkát végző, nagy tudású dokikra gondolok, hanem az orvostudományra általában, és az őket képviselő megmondóemberekre.

Simon Géza 2018.06.12. 07:38:13

@P. Szabó István: "hogy valami olyat adjon enni, amit le tudok nyelni... félszáraz vizes zsömlét kaptam párizsival meg egy kockasajtot"

Van a magyar egészségügynek nagyobb problémája is. Pl. azt nem értem, hogy miért ne lehetne kórházi napidíjat fizetni a catering dolgokért. Otthon is enned kell és magadnak fizeted. Meg a fűtést is.

Simon Géza 2018.06.12. 07:48:36

@midnightcoder2: "A hivatásosak hosszú évtizedek alatt nem jutottak el odáig, hogy piacra dobjanak egy értelmes fogyasztószert. Akár étvágycsökkentőt, akár azt a mechanizmust megállítandót hogy diétázás hatására a szervezet elkezd radikálisan takarékoskodni megakadályozandó a fogyást."

Van ilyen. Szedhetsz pl. metformint. De ugye a cél az, hogy ne medikáció útján érd el a fenntartható és egészséges életmódot. Ha csak sporttal és diétával nem tudsz lefogyni (mert mondjuk már inzulinrezisztens vagy), fel is írja neked az endokrinológus. Szóval vannak szerek, de azok gyógyszerek. Nyilván mellékhatásokkal.

Másrészt nem túl fair az összes dietetikust leszólni, mert vannak köztük jók is. Személyi edzőből, meg informatikusból is van szar. Egyébként én azért vagyok a híve annak, hogy valaki inkább jó háziorvost és endokrinológust keressen, mert azok viszonylag jól tudják a mechanizmusokat, plusz betegségeket is felismerhetnek. Na most az orvosok többsége azt fogja mondani, hogy ne egyél cukrot és finomított szénhidrátot, de túl sok kalóriát se, sportolj sokat, kerüld a stresszt, meg ne igyál, és ne cigizz. Ez pedig kb. megfelel az általános ajánlásoknak és nem, nem rossz okostányért és nem egyéb dietetikai divatirányzatokat jelent, meg ennél hasznosabb általános dolgot labor és egyéb nélkül egy személyi edző sem fog tudni mondani.

Harmadrészt azt sem szabad elfelejteni, hogy más a vendégköre és vállalása mind a személyi edzőnek, mind a dietetikusnak, mind az orvosnak.

midnightcoder2 2018.06.12. 08:16:05

Amúgy a legjobb dietetikus Mao volt, neki egyedül sikerült egymilliárd, amúgy hízásra hajlamos kínait lefogyasztani.

bbwd 2018.06.12. 10:33:42

@midnightcoder2: milyen folyamatok tudnak játszani? nyilván a hormonális okból beteg/kövér embereknél igen, vagy a lelkibetegeknél, akik evésbe folytják bánatukat, de én a viszonylag egészséges, viszonylag normális gondolkodású emberekről beszéltem, akik a kövér társadalom 90%-át adják.
ha ők elkezdenének kevesebbet enni és többet mozogni, egyszercsak fogynának :)

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.12. 11:48:34

@P. Szabó István:
" pszichológiai körülményeket"

LOL

Már ott komoly gondok vannak, hogy valaki egyáltalán ilyenre GONDOL.
Persze nyilván egyszerűbb másokat okolni azért, mert valaki dagadt mint egy disznó, nyilván nem azért kövér mert tömi a buráját és mindenhova autóval jár, de főképp sehova nem jár, nem nem, nem ő a hibás, legyünk csak full SJW-k, azért dagad, mert verték otthon, ezért bazdmeg...

P. Szabó István 2018.06.12. 12:33:34

@Berelhetoreklamfelulet: Eddigi pályafutásom során elképesztően sok ostoba kommentet olvastam már, de ez mindent visz. Gratulálok!

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2018.06.12. 17:32:33

@P. Szabó István:

Hagy kérdezzem már meg, milyen egészségügyi végzettséged van, hogy ennyivel okosabb vagy mindenkinél?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2018.06.12. 17:33:16

@midnightcoder2:

"legjobb dietetikus Mao volt" - hát, legyen neked ilyen dietetikusod, amikor szükséged lesz rá... majd akkor nem lesz olyan vicces.

P. Szabó István 2018.06.12. 21:06:16

.@Meleg Sándor:
Ez komoly?
Most rendkívül csalódott vagyok!
Őszintén bevallom, hogy néha nagy érdeklődéssel olvasom az írásait, amelyekben felfedezek némi naprakész felkészültséget, és valódi hozzáértést, nem csak olyasmit, ami a magolós diákok sajátja, és szerintem valójában sok dologban még egyet is értünk, talán még önnön arroganciánkban is, és jobban örültem volna meggyőző érveknek, mint a "milyen egészségügyi végzettséged van" lap bedobásának, amit leginkább azok az idióták szoktak bevetni utolsó esélyként, akik ötödjére sem képesek vitában megfogni.
Első kérdésem az lenne, hogy mi van akkor, ha van ilyen végzettségem? Akkor tényleg alanyi jogon lehetek okosabb mindenkinél?
Második kérdésem, mi van akkor, ha nincs? Már véleményem sem lehet valamiről, amiben amúgy évtizedek óta erősen érintett vagyok?
Harmadik kérdésem, vajon miért van az, hogy ha valakinek elromlik a látása, egyértelmű, hogy szemészhez megy, ha valakinek eltörik a lába, a balesetire, de ha valaki kövér, leginkább eszébe sem jut, hogy felkeressen egy dietetikust? Nem lehet, hogy azért, mert a szakma minden ízében hiteltelen, a folyamatos rossz válaszaival, a határozaltlanságával, és a kavirnyázós ajánlásaival...?
Nem lehet, hogy nem velem kéne baszakodni, hanem a körmére nézni a kollégáknak? Megtudni tőlük, hogy - tisztelet a kivételnek, de - miért nem tanulnak, miért nem fejlődnek, miért nem képesek beismerni, hogy lényegében a táplálkozástudomány születése óta folyamatason csak egyik súlyos tévedésből esnek a másikba, miközben halálra hízza magát a világ, részben mellettük, részben miattuk, és ők mást sem tesznek, mint széttárják a karjukat, és a felelősséget megpróbálják rátolni mindenki másra?
De hogy válaszoljak a kérdésre, hála Istennek, nincs egészségügyi végzettségem! Jesszusom, még csak az kéne!
Bár 20 évig voltam hivatásos táncművész, és ez idő alatt másról sem hallottam, mint testsúlyproblémákról, és miután 75-ről, 120-kilósra hízva legurultam a színpadról, 2009-ben masszőr lettem, és igen vizsgáznom kellett táplálkozási ismeretekből, mint ahogyan vizsgáznom kellett 2012-ben is az edzői alapképzésemben is, majd vizsgáztam belőle 2014-ben is, hogy hivatalosan Sporttáplálkozási tanácsadó lehessek, meg vizsgáztam belőle 2014-ben Amerikában is, csak mert éppen ráértem, és még mindig érdekelt a dolog, sőt, most is éppen tanulok valami olyasmit is, mert az érdeklődésem még mindig kitart annyira, hogy készülök szakács vizsgát is tenni, hiszen az legalább valami megfogható, és ugye az összes képzésem anyagát valamilyen kollégája állította össze és adta le, és az összes tudás, amit ezekben a képzésekben kaptam, pont egy kalapnyi szarral volt egyenértékű, de legalább annyi értelme volt ezen tanulmányaimnak, hogy ma már tudok mit írni a számlára, ha valaki azzal keres fel, hogy én vagyok az utolsó reménye, mert a dietetikus szakember, akinél járt, miután szemére hányta, hogy miért nem eszik kevesebbet és mozog többet, némi táblázatnézegetés, meg számolgatás után, magára hagyta egy olyan étrenddel, amelynek receptjei sohasem álltak tőle távolabb…
Remélem, kielégítő választ adtam a kérdésre.

Simon Géza 2018.06.13. 07:27:20

@Berelhetoreklamfelulet: "Persze nyilván egyszerűbb másokat okolni azért, mert valaki dagadt mint egy disznó"

Bőven elég a depresszió is, vagy pajzsmirigy-betegség. De akiket pl. vertek gyerekkorában, az hajlamosabb a szerfüggőségre és igen, akár az elhízásra is. A háttérmechanizmus általában az, hogy a lelki dolgok, traumák, stresszt okoznak, a stressznek pedig van hormonválasza. A tartós hormonválasz pedig befolyásolja az egész test működését.

Simon Géza 2018.06.13. 07:29:01

@P. Szabó István: "Harmadik kérdésem, vajon miért van az, hogy ha valakinek elromlik a látása, egyértelmű, hogy szemészhez megy, ha valakinek eltörik a lába, a balesetire, de ha valaki kövér, leginkább eszébe sem jut, hogy felkeressen egy dietetikust?"

Ahogy írtam, ilyenkor orvoshoz kell menni először és nem dietetikushoz. Ennyi az egész.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2018.06.15. 06:37:51

@P. Szabó István:

Nem egészen értem ezt a nagy szekptixizmus mindenféle tanult tudással szemben. Azért ha valaki elvégez egy egészségügyi oktatást, akkor ott tanul anatómiát, élettant, kórélettant, biokémiát és még egy srege hasonló hasznos dolgot. S ha nem teljesen reménytelen az illető, akkor ebbőla tudásból marad valami a szakmai életre és nem beszél butaságokat össze-vissza. Na most aki meg sem tanulja ezeket, az milyen alapon fogja tudni egyáltalán meghatározni, hogy milyen problémával kell a gyakorlatban dolgoznia? Mert pl. az elhízásnak legalább két tucat háttérben álló oka lehet.

Véleményed bármiről lehet, mert ez alapvető jogod. Csak nem biztos, hogy a véleményed szakmailag megalapozott, és akkor ne vedd támadásnak, ha valaki ezt kifogásolja. Ha van érved, akkor persze lehet vitázni, de akkor vissza az előző ponthoz: ehhez nem árt, ha vannak bizonyos alapismeretek, amik megalapozzák a kommunikációt.

És ha már szemész, autószerelő: az ő esetükben is kétségbe vonod a megtanult dolgokat vagy acsak a táplálkozástudománnyal kapcsolatban vagy ilyen kritikus.

A szakmai hiteltelenség alatt nem tudom mit értesz, azért a személyes rossz tapasztalatodat ne vetítsd ki a szakmára. Nagyon hosszan tudnám sorolni azokat a kollégákat, akik nagyon komoly sikereket értek el a betegségek széles körében a hozzájuk fordulóknál. A körülményekhez (pl. a magyar egészslgügy működési feltételei) én azt gondolom, hogy ezek nem kis eredmények.

Azt gondolom, hogy alapvetően a táplálkozástudományról sincsenek kellő ismereteid, lövésed nincs arról, hogy mit csinál a dietetika meg úgy általában a dietetikusok. Szóval, mielőtt "baszkódás" miatt panaszkodsz, kicsit mélyteni kellene az ismereteidet. És nem akarlak elszomorítani, az edzői meg egyéb tanfolyamokon adott táplálkozási ismeretek értéke a nulla közeli tartományban van, ha a fiktív elméletekkel való fertőzöttséggel kell számolni, akkor épp a sporttáplálkozás az, ahol ez legjobban jelen van. Komoly eredmény, hogy már itthon is lesz rendes képzés a témában.

És még egy szomorú dolog: az Amerikában elvégzett tanfolyam honosítása nélkül nem igazán írhatsz ilyet a számlára. De ebbe még egy jó ideig nem fog belekötni senki, pedig ha valamit kezelni kellene az pont az, hogy ma már három napos (sokszor online) tanfolyamokon szerzett oklevelekkel szaladgáló tanácsadókkal van tele a világ. Én meg hivatalosan nem tarthatok foglalkozást, mert nincs két év kórházi gyakorlatom.

P. Szabó István 2018.06.15. 10:06:13

@Meleg Sándor:
Rendben...
Egyetlen kérésem maradt csupán.
Mivel a múltkor egy kommentjében úgy fogalmazott, hogy a mindenféle legtudományosabb legszakemberebb kollégák által összeállított Okostányér - ami ugyebár a hozzám hasonló, egyszerű, tájékozatlan, ám hiteles információra éhes kisemberek számára készített általános táplálkozási ajánlás - "bulvárosított", szeretném abban a segítségét kérni, hogy akkor legyn olyan kedves, mondja már meg, hogy mi számít ma Magyarországon annak a minden szempontból hiteles forrásnak a táplálkozás témakörében, amelyből és ahonnan megkérdőjelezhetetlen, tudományosan alátámasztott, nem guruk szintű, közérthető és valódi információhoz juthatunk?

magasvalag 2018.06.19. 07:32:11

Hali. Már egy ideje a nyomodban vagyok. Tök véletlenül találtam meg ezt az oldalt.. Azóta megvettem a könyvet is. Amikor elkezdtem olvasni, arra gondoltam, hogy hú na itt aztán meg lesz a siker kulcsa. A végére érve meg azt éreztem, hogy na nincs mégse csodaszer.. De!!! Aztán elkezdtem gondolkodni, hogy ugyan már mit gondoltam? Hiszen pont ez a lényeg, hogy Te nem valami hamis csodaszert árulsz, nem megmondod a siker receptjét. És pont ez a lényeg. Utólag átgondolva ez pont az ami a sikert a kezembe adja. Mert miért lett volna jó egy újabb csodadiéta? Hát nem lett volna jó. Arra ott a Femina.hu, meg a többi női oldal, ami az ilyen ál csoda ígéretekkel kecsegtet, hogy ha most elkezded hipp hopp leugrik egy hét alatt 5 kiló. És ez hazugság és csalódás forrása. A könyved leülepedett bennem és azóta figyelem a testem reakcióit. Félelmetes. Szóval csak azt akartam mondani, hogy kész tömegbaromságok helyett, ez tényleg a jó út, a jó út a sikerhez. Ráadásul ez ott volt /van az ember szeme előtt, de nem veszi észre. Ráadásul melózni kell vele, de ennél személyre szabottabb nem tud lenni. Igen, ez a tuti. Úgyhogy köszi, jó úton járok a segítségeddel. Köszönöm.

P. Szabó István 2018.06.19. 12:26:56

@magasvalag: de jó:) örülök, ha hozzátettem valamit az életedhez, és köszönöm, hogy meg is írtad:) hajrá!

Lusuka 2018.06.24. 23:59:01

Nagyszerű pénzkereseti lehetőségek, fotózással, forditással, sorozat és kép feltöltéssel, facebook profillal és minden mással: www.internetespenzkereses.info/