Majdnem 10 év után ezt a blogot már nem írom tovább. Az új blog címe: egyelrendesen.blog.hu

P. Szabó István

Ezért fáj a csuklód

2017. december 08. - P. Szabó István

csuklo.jpg

Nem szeretném hosszúra nyújtani ezt a posztot, mert nem akarom túlmagyarázni, pedig nyilván bele lehetne menni a csukló anatómiájába mélyen, meg ilyesmik, csak annyira azért nem kíváncsi a szar biosz-órámra a népek nagyrésze, meg ugye csak keveseknek feladata, hogy mondjuk ilyesmiket műtsenek, vagy tegyenek helyre, szóval ismét csak jó szokásomhoz híven maradjunk meg az én legtöbbek számára könnyedén érthető megfogalmazási módomnál, ami órán, teli torokból bömbölve kábé úgy hangzik, hogy :

"NEM TÖRIK A CSUKLÓ!!!"

Csak mivel ilyenkor látok néha riadt, értetlen arcokat, gondoltam, megmutatom, hogy mire gondolok, bár azért általában meg szoktam mutatni a helyszínen is, de hátha így hatékonyabb, szóval...

Előfordul egy csomószor TRX-órán is főleg az úgynevezett "fly"-oknál, vagy a mellből tolásoknál, a bicepsz-tricepsz gyakorlatoknál, vagy Hot Iron-on a homlokra engedésnél, széles nyomásnál, és persze bicepsznél ott is, hogy a résztvevők csuklója nincs feszesen tartott állapotban egyenesen, hanem külön életet él, azaz "törik", amit én természetesen nem úgy értek, hogy konkréten eltörik a csukló, hanem valójában az alkarra képzeletben húzott vonal egyenese törik meg csuklónál, amitől minden esetben borzasztó terhelést kap a rosszul használt izület - mint ahogyon a fenti képen az jól látható, de azok kedvéért, akiknek nincs oly élénk képzelőerejük, hogy gondolatban lássák azt a bizonyos vonalat, berajzolom:

csuklo_web-2504.jpg

...és hogy be is üljön nagyon, tolok még két olyat, ami tipikus rossz példája a homlokra engedés vagy a mellből tolás rossz csuklótartásának:

csuklo_web-2466.jpg

csuklo_web-2464.jpg

Az ilyen rossz csuklótartással indított mozdulat pedig kb. így néz ki a homlokra engedés mélypontján:

csuklo_web-2469.jpgJa, de mondjuk vannak olyanok is, akiknek közben eszükbe jut, hogy valami gebasz van, vagy mondjuk ordítok rájuk, mint egy állat, és akkor korrigálnak egy nagyot, csak mondjuk néha meg túl...:

csuklo_web-2472.jpg...amitől megintcsak törik a csuklójuk, csak most meg a másik irányba.

Ahelyett, hogy simán csak egyenesen tartanák már rögtön a legelején, és a gyakorlat többi részében pedig nem is tennének azzal a kedvesen gyengécske izülettel mást, mint hogy nem mozdítják azt el onnan, abból az ő csodaszép, biztonságos, feszes, egyenes helyzetéből:

csuklo_web-2468.jpg

csuklo_web-2452.jpg

És akkor megragadnám az alkalmat arra, hogy szóljak egy kicsit a csukló mozgathatóságának egy másik síkjáról, avagy hogy szegénykém nem csak előre meg hátra képes elmozdulni ám, hanem kvázi oldalra is, amit leginkább akkor lehet megfigyelni, amikor a delikvens fekvenyomásnál túlságosan szélesen fogja meg a rudat:

csuklo_web_2509.jpg

csuklo_web-2459.jpg

Ez itt fent megintcsak két olyan kép, amit konkrétan még nézni is rossz, és akkor nyilván nem nehéz kitalálni, hogy mit érezhet közben az a szegény csukló, akinek meg ebben a borzasztó pozícióban kell megtartania azt a sok-sok kilót, úgyhogy akkor azoknak, akik nem tudják, milyen szélesen kellene fogniuk a rudat fekvenyomásnál elárulom, hogy a súlyemelésben bizony van logika, meg fizika, és az okos sportolók tudják, hogy a gravitáció nevű izé, az bizony egyenes függőleges vonalban húzza lefelé a súlyt, ezért ők úgy tervezik meg a gyakorlatvégrehajtásaikat, hogy a lehető leghatákonyabban, és a lehető legbiztonságosabban tudjanak a gravitáció egyenes függőleges vonala ellen dolgozni.

Tehát a fekvenyomás esetében például az a Te saját ideális fogásszélességed, amikor a melledre engedett rudat tartó két alkarod pont függőleges - tökéletesen a gravitáció ellenirányában - és így természetesen egymással is párhuzamban áll:

csuklo_web-2454_1.jpg

csuklo_web-2477_1.jpg

Nem pediglen így:

csuklo_web_2510.jpg

Amit mindenképpen meg kell értened az az, hogy a váll és a könyök relatíve erős, a csukló pedig a gyenge izület ebben a szentháromságban, márpedig ha a csúklódat nem tartod egyenesen, hanem "megtöröd", akkor azzal pontosan ugyanakkora terhelést helyezel arra a gyenge izületre, mint a másik két sokkal erősebbre, ami pedig hosszútávon tönkre fogja tenni szegényt, és ezt egyikünk sem akarja! Úgyhogy akkor remélem, hogy most ettől a sok képtől kicsit okosabb lett mindenkinek a szép szeme hirtelen, és akkor mostantól majd mindig látni fogja az a szép okos szem, hogy mit csinál rosszul a csukló, és korrigál majd ügyesen az okos testű ember maga is...

 

OLVASS TOVÁBB: HA AZ EDZŐD NEM JAVÍT...

A bejegyzés trackback címe:

https://pszaboistvan.blog.hu/api/trackback/id/tr1913455855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.