Majdnem 10 év után ezt a blogot már nem írom tovább. Az új blog címe: egyelrendesen.blog.hu

P. Szabó István

Neked is fáj a térded?

2017. október 18. - P. Szabó István

knee.jpg

(Fotó forrása: healthline.com)

Ez a poszt itt most nem a valamelyik HOT IRON-os írásom közvetlen folytatása, de ha úgy vesszük kapcsolódhat a dologhoz annyiban, hogy természetesen a HOT IRON-osaim közt is előfordul térdfájás, vagy térdre panaszkodás ugyanúgy, mint ahogy nyilván mindenféle más mozgásos időtöltésben megeshet a sima, munkahelyen állástól, a sétán, vagy a futáson keresztül az akármeddig. És mivel nem vagyok térdspecialista sebész vagy ilyesmi, szóval csomó más sokkal okosabb emberek vannak a világon rajtam kívül, akik szakszerűbben képesek rákanyarodni a témára, nem is szeretném túlhúzni, hanem viszont szükségét érzem rávilágítani egy általános félreértésre, vagy rosszul gondolásra, történetesen, hogy sokan, akiknek térdfájdalmaik vannak, nyilvánvalónak tartják, hogy csakis a térdüket kezelik, krémezik, fájdalomcsillapítózzák, jegelik, fáslizzák, miközben az esetek jelentős részében nem a térdizület a felelős a sérülésekért, fájdalmakért, hanem ő szegény közvetett módon csak elszenvedője azoknak.

Lett légyen, hogy a mozgásban minden mindennel összefügg, térdfájdalom eseten javasolt nem csak önmagában a térdet vizsgálni, hanem azt a két izületet is, melyet a térd "összeköt", vagyis a bokát és a csípőt!

Például ha a csípőddel ugyan nincs semmi gáz, de mondjuk az egyik bokád merevebb, vagy gyengébb, mint a másik, akkor a mozgásmintád kibillen egyensúlyából, mondjuk úgy egyszerűen, hogy felemás lesz, ami terheléseloszlásban is elmozdulást jelent, azaz az egyik izület kénytelen lesz nagyobb terhelést kezelni, mint a másik, aminek pedig idővel magától értetődő következménye lesz a nagyobb terheléssel megküzdeni kényszerülő izület "elhasználódása", fájdalma, extrém esetben sérülése.

Ami pedig a lényeg, és ezt valóban fontosnak tartom, hogy megértsd, hogy egy ilyen esetben, mint a fenti hiába krémezed, fájdalomcsillapítózod, jegeled, vagy fáslizod agyon a térded akár éveken keresztül, addig garantáltan nem lesz javulás, amíg a bokádban megjelent stabilitási/mobilitási problémával nem foglalkozol, azaz a megbillent mozgásmintádat ki nem egyenlíted!!!

És ha már szóba került a HOT IRON - de említhetném a súlyemelést, a crossfit-et, vagy a funkcionális tréninget is példaként - a saját kialakult térdfájdalmamból okulva, ismét csak fontosnak tartom, hogy figyelmeztesselek a megfelelő lábbeli használatának jelentőségére! Egyszerűen és tömören fogalmazva, ha puhasarkú - például aszfalton futásra kialakított - cípőben hajtasz végre guggolásokat, ráadásul relatíve nagy súlyokkal, konkrétan már jó előre el is könyvelheted magadnak a térdfájást, mivel a lábfej sarok-talpközépi részét - ahová ha helyesen hajtod végre a guggolást, a terhelést összpontosítod - arra kényszeríted, hogy egy labilis, ide-oda dőlöngélő platformon egyensúlyozzon, amely mozgást ő szépen tovább is küld a végrehajtásban leginkább résztvevő térdizületnek, amit az majd egy ideig remélhetőleg elvisel, de valószínűleg túl sokáig azért nem.

img_2072.jpg

(Balra a "merevsarkú" crossfit cipőm, ami biztos támaszt ad a guggolásomnak, jobbra pedig a puha(cloudfoam)talpú futócipőm, amiben olyan guggolni, mintha vízágyon állnék részegen...)

Hogy kicsit szemléletesebb legyek, gondolj arra, hogy puhasarkú cipőben guggolni olyan, mintha Bosu labdán guggolnál, ami kifejezetten jó gyakorlat egészen addig, amíg valaki nem pakol mondjuk 80 kilót a hátadra... 

 

OLVASS TOVÁBB: HOT IRON - AVAGY, SÚLYZÓS EDZÉS SÚLYZÓKKAL!!!

A bejegyzés trackback címe:

https://pszaboistvan.blog.hu/api/trackback/id/tr6613014082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.